Blog Besparen Hoe kan je van telecomoperator veranderen zonder veel papierwerk?

Hoe kan je van telecomoperator veranderen zonder veel papierwerk?

Hoe kan je van telecomoperator veranderen zonder veel papierwerk?
23.08.2021 23.08.2021
Mathias Mariën
2 min

Veranderen van telecomoperator kan kosteloos. Bovendien raadt De Ombudsdienst voor Telecommunicatie consumenten aan om regelmatig prijzen te vergelijken. Toch loopt een overstap niet altijd even vlot, dat bewijzen de vele klachten bij diezelfde dienst. Hoe kan je zonder administratieve rompslomp veranderen van telecomoperator? En waar moet je op letten? Mijntelco zocht het uit.

Sinds de telecomwet (2012) is het mogelijk om gratis van telecomoperator te veranderen. Bij contracten van bepaalde duur kan dat na zes maanden. Bij contracten van onbepaalde duur is dat al na één maand. “We raden mensen echt aan om regelmatig prijzen te vergelijken”, zegt Luc Tuerlinckx, Ombudsman Telecommunicatie. Daarvoor wijst hij naar prijsvergelijkers, waar je je eigen abonnement kan aftoetsen aan tariefplannen van andere providers.

Easy Switch: zo verander je best van abonnement

Als je een pack hebt waarin minstens internet of digitale tv is begrepen, kan je sinds 2017 van operator veranderen met de Easy Switch-procedure. Het systeem vergemakkelijkt de overstap van vaste telecommunicatie – vaste lijn, internet en televisie – voor de consument. Het principe is simpel. Een klant die wil veranderen, hoeft enkel naar de nieuwe operator te stappen. Die neemt daarop onmiddellijk alle administratieve rompslomp over: van de opzeg van het oude contract tot het overvloeien van de twee contracten om dubbele facturen te vermijden. Je persoonlijke ‘Easy Switch id’, nodig om de overstap te regelen, staat verplicht op je factuur vermeld. Als je een tariefplan voor professioneel gebruik hebt, kan je Easy Switch niet gebruiken.

Klinkt allemaal veelbelovend, maar na ruim drie jaar blijkt het systeem nog niet helemaal ingeburgerd. Amper één vijfde van alle overstappen naar een andere operator gebeurt via Easy Switch, blijkt uit cijfers van telecomwaakhond BIPT. Nochtans kan je als consument zo vaak je wil van operator veranderen, zolang je de afgesproken contractvoorwaarden naleeft.

Klachten

Ook bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie zien ze dat Easy Switch nog niet op punt staat. In 2020 klopten 445 gebruikers aan omdat ze er niet eigenhandig in slaagden een geschil over Easy Switch op te lossen. “De gemeenschappelijke factor komt erop neer dat de gedupeerde gebruiker telkens geconfronteerd wordt met overlappende facturen”, duidt ombudsman Luc Tuerlinckx. “We kunnen bezwaarlijk concluderen dat de doelstelling van deze procedure ten volle bereikt is.”

Vlaams minister van Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen) liet eerder dit jaar al verstaan in dialoog te gaan met de operatoren en telecomwaakhond BIPT om de kinderziektes te elimineren en het systeem op punt te zetten.

Conclusie

Wie wil veranderen van provider, kan dat dus steeds makkelijker. Je nieuwe operator extra wijzen op het Easy Switch-systeem is zeker aangeraden. Al zijn er wel enkele zaken waar je moet op letten. Kijk na of je nog een contract met een vaste looptijd hebt bij je oude operator. Als dat contract minder dan zes maanden oud is, kan je oude operator je verplichten om opzegvergoedingen te betalen. Let wel: ze zijn geplafonneerd tot maximum de abonnementsgelden die je zou moeten betalen tot aan de zesde maand van het contract.

En dan is er nog de mogelijke koppelverkoop. Als je een smartphone aan een lage prijs kocht bij het afsluiten van een abonnement, zal je de restwaarde van je toestel moeten betalen bij een overstap vóór het einde van het contract. Hoeveel je moet terugbetalen, is afhankelijk van het aantal maanden het contract nog loopt.


Gerelateerde artikels

Lees meer over Besparen