Blog Vergelijken Hoe vind je het gsm-abonnement dat het best bij je past?

Hoe vind je het gsm-abonnement dat het best bij je past?

04.08.2021 04.08.2021
Mathias Mariën
2 min

Heel wat Belgen hebben een abonnement of betalen een tarief dat niet aangepast is aan hun werkelijke behoeften. Dat blijkt uit cijfers van telecomwaakhond BIPT. Nochtans slaan providers ons om de oren met allerlei aanbiedingen en formules. Een tariefplan aangepast aan je gebruikersprofiel is dus aangewezen. Maar hoe behoud je het overzicht? 

Sinds de telecomwet van 2012 mag een operator geen kosten aanrekenen voor het opzeggen van een overeenkomst van onbepaalde duur of het vroegtijdig opzeggen van een contract van bepaalde duur na de zesde maand die volgt op de inwerkingtreding van de overeenkomst. Veranderen van gsm-provider kan dus relatief makkelijk én snel. Toch blijft de consument vaak trouw aan z’n abonnement, terwijl je mogelijk een pak meer betaalt dan eigenlijk nodig is.

Gebruikersprofiel

Belangrijk is om uit te maken waarvoor je je smartphone gebruikt. Betalen voor veel data terwijl je nooit mobiel surft, is bijvoorbeeld onnodig. Om het aanbod te kiezen dat het best is afgestemd op jouw behoeften, moet je dus weten wat voor type consument je bent. Hoe je dat doet? Door te kijken naar je verbruik en te weten hoeveel je belt, hoeveel sms’en je verstuurt, hoeveel data je downloadt én uiteraard hoeveel je voor dat alles wil betalen.

Dat providers steeds vaker bundels verkopen, maakt afzonderlijk vergelijken moeilijker. Twijfel je? Dan kan je met de prijsvergelijker je huidige abonnement aftoetsen aan andere providers en kijken wat voor jou het voordeligste abonnement is.

Factuur

Waar we nog niet zo gek lang geleden vooral keken naar belminuten en sms’en, is mobiele data nu één van de belangrijkste aandachtspunten bij het afsluiten van een gsm-abonnement. Facebook, Instagram, Netflix, WhatsApp: we gebruiken die apps tegenwoordig overal. Zonder wifi heb je daar uiteraard mobiel internet voor nodig. Op vijf jaar tijd is een vertienvoudiging van het dataververkeer vastgesteld, zo becijferde BIPT, het instituut dat de telecommunicatie-operators controleert. In 2020 was die stijging minder sterk, maar dat heeft veel te maken met de coronacrisis.

Door het vele thuiswerk maakten we automatisch meer gebruik van wifi. Ter vergelijking: in 2019 steeg het maandelijks gemiddelde dataverbruik per simkaart nog met 56 procent ten opzichte van 2018. Bij het afsluiten van een gsm-abonnement denk je dus best op voorhand na over hoeveel data je zeker nodig hebt. Zo vermijd je extra kosten te moeten betalen bovenop je tariefplan.

Plicht operatoren

Als consument is het belangrijk te weten dat de operator mee moet nadenken over het beste tariefplan. Zo moet jouw telefonieoperator op eigen initiatief eenmaal per jaar op je factuur vermelden welk van de tariefplannen het voordeligste zou zijn voor jou. Je kunt ook zelf navragen welk van zijn tariefplannen het best geschikt is. De operator moet je antwoorden binnen een termijn van maximaal twee weken.


Gerelateerde artikels

Lees meer over Vergelijken