Veelgestelde vragen over het vergelijken van abonnementen

Mijntelco.be is een vergelijkingsplatform dat alle producten van de belangrijkste Belgische internet, gsm en telefonie providers op verschillende parameters vergelijkt en op basis van de behoeften van de gebruikers rangschikt. Deze vergelijking gebeurt op een transparante en objectieve manier waarbij we u begeleiden in uw zoektocht naar het juist product voor de goedkoopste prijs.


Uw gebruik van telecomproducten verandert jaar na jaar. Waar vorig jaar 1 GB per maand mobiele data voldoende was voor uw gebruik, hebt u dit jaar misschien maanden waarop u 3 GB tot 5 GB verbruikt. Als u uw product niet aanpast aan uw hoger verbruik of nieuwe behoeften, dan kan de rekening snel oplopen. Bovendien lanceren providers van internet, tv en mobiele abonnementen op regelmatige basis nieuwe producten met vaak aangepaste prijzen die mogelijk voor uw profiel een prijsdaling met zich meebrengt. En uiteraard bieden operatoren zoals Telenet, Proximus en Scarlet vaak promo’s aan waarmee u gedurende een bepaalde periode een korting krijgt op uw abonnement.


Operatoren mogen juridisch gezien klanten maar maximum 6 maanden aan zich binden. In de realiteit hebben alle operatoren deze minimumtermijn laten vallen en kunt u als klant op elk moment en kosteloos van telecomoperator of provider veranderen. Let wel, hebt u een product met een smartphone genomen, dan kan het zijn dat de operator het uitstaande bedrag van de smartphone aanrekent in functie van de resterende tijdsduur van uw contract.


U hebt steeds de keuze om zelf uw overstap te regelen, maar de operator voor wie u kiest neemt dit proces meestal op zich.


De manier waarop u internet gebruikt, bepaalt in grote mate de internetsnelheden die u nodig hebt. Gebruikt u het internet alleen om uw mails te lezen, nieuwssites te bezoeken of via het internet te bankieren, dan hebt u met een beperkte snelheid voldoende. Kijkt u graag series via Netflix of gebruikt u met meerdere personen tegelijkertijd internet, dan is een hogere snelheid aanbevolen.


Uw modem en decoder moet u zelf terugbezorgen aan uw oude operator. U kunt dit doen via de post of via een winkel van de operator.


Onbeperkt internet betekent dat u onbeperkt data via wifi of uw vaste internetverbinding kan downloaden. Hou er wel rekening mee dat heel wat operatoren een “fair usage policy” hebben om misbruik te voorkomen. Onbeperkt mobiele data betekent wel vaak dat u voor een zeer ruime 30 of 40 GB data aan volle snelheid kan surfen en pas bij overschrijding daarvan terugvalt naar een gereduceerde snelheid.


Easy Switch wil uw overstap van de ene provider van internet, mobiele of digitale tv diensten naar de andere faciliteren op basis van een unieke easy switch code die gekoppeld is aan uw abonnement. Op basis van deze code wordt de overstap tussen twee operatoren gefaciliteerd


Mobiele producten worden steeds over het hele Belgische grondgebied aangeboden. Internetproducten zijn echter gelimiteerd aan de geografische beperking van het netwerk. Voor Telenet is deze beperkt tot Vlaanderen, voor VOO tot Wallonië en bepaalde gemeenten in Brussel.


Neen. Mijntelco.be maakt op dit moment voor zijn vergelijking trouwens geen combinatie van verschillende producten van verschillende gsm operatoren, digitale tv diensten of internetproviders.


Wanneer een product een gelimiteerd zenderaanbod heeft, dan zitten enkel de meest belangrijke of relevante zenders in het pakket. Vaak gaat het dan over een 30 à 40-tal zenders, daar waar een onbeperkt zenderaanbod eerder 70 à 80 zenders omvat.